Villa Tugendhat III. Část – interiér

Poslední článek z „edice“ vila Tugendhat se bude věnovat interiéru. Co skrývá uvnitř jedna z nejvýznamnějších funkcionalistických staveb na světě? Pojďme se podívat do útrob tohoto skvostu.

Spoluautoři a koncept interiéru vily Tugendhat

Na vnitřním vybavení se kromě Ludwiga Meise van der Roha podíleli i Sergius Ruegenberger a Lilly Reichová. Materiál použitý na nábytek byla ocel, ale i dřevo (palisandr, zebrano, makassarský eben). Výběr materiálů a barevnosti textilií byl plně v kompetenci Lilly Reichové.

Zajímavé je, že nábytek vznikal souběžně s architektonickými projekty. Miesova vize byla, že veškerý navržený a rozmístěný nábytek byl nedílnou součástí domu, dotvářel jeho charakter a krásu. Je zde cítit důraz na řád, poměry, proporce, celky i detaily. Miesovi se podařilo dokonale využít i působení barev a jejich vzájemných vztahů. Návrhy jednotlivých kusů nábytku jsou přitom tak nadčasové, že jejich výroba probíhá dodnes. Většinu kovového nábytku vyrobili v Německu (Berliner Metallwerke Josef Müller a Bamberg Metallwerkstätten). Vestavěný nábytek a část volného mobiliáře zhotovila brněnská firma Standard Bytová Společnost architekta Jana Vaňka.

interiér Tugendhat  

Technické vybavení vily Tugendhat, aneb jak vila předstihla několik desetiletí

Na tehdejší poměry byla vila opravdu unikátní. Dům měl moderní systém ústředního vytápění, klimatizaci s olejovým a pilinovým filtrem a regulací vlhkosti proudícího vzduchu. V suterénu, tedy v technickém prostoru, byly strojovny s elektromotory pro spouštění oken v obývací hale. Dům měl i elektronický zabezpečovací systém.  Mimochodem, cena technického vybavení vily Tugendhat přesahovala 3 a půl milionu korun, což pro zajímavost tehdy stačilo na výstavbu více než třiceti běžných rodinných domů.

Nábytek ve vile Tugendhat

Před onyxovou příčkou stála tři křesla „Tugendhat“ a taburet „Barcelona“ ve smaragdově zelené kůži, skleněný stolek a bílá lavice. Kontrast tam tvořilo rubínové sametové lehátko. U prosklené mléčné stěny se nacházel kulatý jídelní stůl z černé leštěné hrušky a židle „Brno“ v provedení z trubkové oceli a potažené bílým pergamenem. U psacího stolu za onyxovou příčkou Tugendhatovi sedávali ve vyplétaných křeslech typu „MR20“. Vitrína na knihy za psacím stolem vznikla na popud Lilly Reichové, která se také podílela na kompozici interiéru v pracovně. Je také zřejmě autorkou bílého bufetu s tmavým zasklením v hlavním obytném prostoru. Sergius Ruegenberger je autorem řady kresebných návrhů domu včetně interiérů. Dle dochovaných kreseb je jeho dílem i křeslo „Tugendhat“. Wilhelm Lehmbruck byl autorem plastiky dívčího torza (1913). Daná plastika byla vybrána na místo původně zamýšlené sochy Aristida Maillola.

 

Doufáme, že se vám, procházka po brněnském skvostu líbila. Pokud vás zaujal nábytek z této doby, podívejte se na nabídku našeho obchodu. Nový Antik Bazar nabízí starožitný nábytek, dekorace i osvětlení do každého interiéru. Doporučujeme také přečíst článek o funkcionalismu.

Zdroj obrázků: https://cz.pinterest.com/

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.