Architekt a designér Jindřich Halabala je významnou osobností z oblasti českého designu a bytového zařízení. Přečtěte si jeho příběh, který je velmi zajímavý.
Osobnost české nábytkářské tvorby
Designér, teoretik, publicista a pedagog Jindřich Halabala nepochybně patří k nejzajímavějším osobnostem v oblasti tvorby nábytku v meziválečném a poválečném období.
V roce 1928 nastoupil do Spojených UP závodů na pozici vedoucího prodejny v Praze. A díky talentu a pracovitosti byl za dva roky přeložen do Brna, kde nastoupil jako vedoucí architekt. Staral se o skladbu výrobního sortimetu, propagaci a návrhy nábytku. Významným způsobem ovlivňoval prodejní a propagační strategii firmy. Sám fotil interiéry i samostatné kusy nábytku a následně fotografie vyvolával. Ty byly poté zpracovány v kvalitní tištěné formě jako prospekty. Halabala byl přesvědčen, že nábytek potřebuje specifickou propagaci, která by zákazníky jak informovala, tak učila. Na základě svých znalostí v oboru vydal několik publikací, které se věnovali tématům o nábytku a zařizování bytu.
Halabala vyznával funkcionalismus, což se projevovalo již v jeho studentských pracích, kde zahrnoval všechny hlavní prvky funkčního stylu: volný prostor s minimem příček, ostré pravoúhlé tvary, vysoká funkčnost nábytku.
Jindřich Halabala navrhl v průběhu dvaceti let, kdy působil ve Spojených UP závodech, několik desítek kusů nábytku jako jsou: židle, křesla, stoly, příborníky, stojany na květiny, konferenční stolky, lampy aj. Designér je známý zejména díky svým polohovacím křeslům a nábytku z ohýbané oceli. Jeho nábytek je charakteristický svými moderními tvary. Pro výrobu byly nejčastěji používány dřeviny s výraznou kresbou struktury, která se objevovala již v jednotlivých kreslených návrzích nábytku.
Legendárním kusem je židle H 79, jejíž výroba začala kolem roku 1930. Židle je z ohýbané oceli a je navržená jako souvislá konstrukce – ocelová trubka je spojená. Vyjímečná je také díky svému dvojitému odpružení a otočení nosné konstrukce směrem dozadu.
Křeslo typu H 269 má zajímavě řešené područky z ohýbaného dřeva, které tvoří zároveň nohy křesla. Dalšími příklady z rozsáhlé tvorby Jindřicha Halabaly jsou: příborník Tulipán, stůl H 178, polohovací křeslo H 70, květinový stolek H 54, křeslo Tulešice, konferenční stolek H 168 a další.